Geoblog.pl    szpiinka    Podróże    Chiny    Dzien w Urumuqi

Dzien w Urumuqi

Chiny
Chiny, Urumuqi

Do miasta dojezdzamy wczesnym ranem. Przez szyby, mozna zobaczyc pierwsze roznice w stosunku do innych odwiedzanych przez nas miast - kopuly cebulaste - charakterystyczne dla meczetow i budynkow muzlumanskich.
W schronisku zrzucamy plecaki i ruszamy na rozeznanie okolicy. Na poczatku, szukajac restauracji, zagladamy do parku miejskiego. Mimo wczesnej pory jest wypelniony ludzmi w roznym wieku. Na dreptaku przy jeziorze, grupa kilku osub porusza sie harmonijnie koordynujac ruchy z obrotami mieczy. Inni cwicza z wachlarzami, dyscypline ktorej nie jestem w satnie rozpoznac - jest troche podobna do tai-chi. Sa tez grupy taneczne, grajace w karty, cwiczace na specjalnych urzadzeniach do rozciagania i masowania miesni. Jest tez skwerek, gdzie dwoje dziadkow cwiczy kaligrafie, wielgachnym pedzliskiem ze zbiorniczkiem na wode. Nikt sie nie wstydzi i nie krepuje, wszystko jets tak naturalne, jakby to byl jedyny sluszny porzadek rzeczy...
Znajdujemy pampuchownie.
By ogladnac panorame miasta, wdrapujemy sie stromymi, parkowymi schodami na najblizsze wzgorze, na ktorym poza platforma widokowa jest tez swiatynia. Tlem dla wiezowcow sa pieknie osniezone gory.
Wieczorem, wyruszamy na nocny targ. Na jednej, dlugiej ulicy, rozlozone sa stragany z jedzeniem - glownie grile. Ostry dym podraznia oczy. Na piecach, pichci sie praktycznie wszystko - mieso, skorupiaki, owoce morza, warzywa, larwy, robale... Mezczyzni w arabskich bialych czapeczkach, pokrzykuja zachecajac do skosztowania tych pysznosci. Na skrajach drogi, nieco na uboczu od glownego nurtu tlumu, rozlozyli sie z przewoznymi lozkami, masazysci. Ciekawie to wyglada - usluga wprost na drodze...
Wplywy muzlumanskie widac nie tylko w architekturze, ale przede wszystkim w twarzach ludzi, ubiorze i regionalnym jedzeniu.
Do hostelu wracamy o zmroku, ktory nastaje tu duzo pozniej niz w centralnych Chinach . Jest ok. 23:00.