Geoblog.pl    szpiinka    Podróże    Chiny    Pierwszy dzien w Szanghaju

Pierwszy dzien w Szanghaju

Chiny
Chiny, Shanghai

Samolotem Haina Airlines, pokonujemy trase z Pekinu do Szanghaju. Mamy opoznienie. Na plycie w stolicy czekamy ponad godzine na pozwolenie na start. Lot z drobnymi turbulencjami, przebiega bez wiekszych zaklucen. Podaja przekaski i napoje. Po ok 2 godzinach jestesmy na miejscu.
Bierzemy autobus za 4 klaje do najblizszej lini metra i tym dalej pokonujemy trase do centrum. Hostel mamy zarezerwowany w poblizu downtown. Z metra jeszcze 20 minut spaceru i jestesmy na miejscu. Placimy z gory za dwie noce, wrzucamy pranie, prysznicujemy sie by po godzinie wbic sie w uliczki najwiekszego zalozenia miejskiego w Chinach. Miasto polozone jest w delcie rzeki Jangcy. Posiada najwiekszy na swiecie (po Rotterdamie i Singapurze), port morski, ktory w najblizszych dniach mamy zamiar zwiedzic.
Zapada zmrok. Spacerujemy po dzielnicy Pudong robiac zdjecia. Podswietlone Jin Mao Tower i Shanghai World Financial Center robia wrazenie. Zagladamy do Jin Mao Tower. Mieszcza sie w nim biurowce, hotel Grand Hyatt i restauracja na 87 pietrze. Wjezdzamy! Na tak wysokim pietrze, nikt z nas jeszcze nie byl. Aranzaciaj wnetrz i wykonczenie (jak podaja zrodla int. w stylu postmodernistycznym), ja natomiast dostrzegam wyrazne nawiazanie do art'deco.
Budynek zostal zaprojektowany przez firme architektoniczna z Chicago Skidmore, Owings and Merrill. Swym wygladem nawiazuje tez do chinskiej pagody. Podobnie jak Petronas Towers w Kuala Lumpur (Malezja), wiele elementow konstrukcji budynku ma symbolike cyfry 8, postrzeganej w chinskiej kulturze jako liczba przynoszaca szczescie. Budynek liczy 93 pietra liczac pietra polaczone z iglica. Budynek podzielony jest na 16 segmentow, z czego kazdy jest o 1/8 krotszy niz 16-pietrowa podstawa. Glowny rdzen budynku ma ksztalt osmiokata. Fundamenty spoczywaja na 1062 stalowych slupach siegajacych na glebokosc 83,2 i sa jednymi z najglebiej osadzonych fundamentow na swiecie. Na glebokosci 19,6 metra pod ziemia znajduje sie betonowa platforma o grubosci 4 metrow. Elewacja budynku zostala wykonana ze szkla, stali nierdzewnej, aluminium i granitu i jest pokryta kratownica wykonana z aluminiowych rur.
U drzwi restauracji wita nas obsluga, uprzejmie wskazujac droge do stolika. Panorama na oswietlone swiatlami miasto, robi wrazenie. Ta chwile, czcimy deserem dla pan i szkocka dla panow ;). Wszystko w "europejskich cenach"... Niespiesznie saczymy i kasamy, delektujac sie miejscem...

Koszty:

3.5 RMB - woda
87 RMB - widok z 87 pietra + deser w Jin Mao Tower
7 RMB - dwa przejazdy metrem (drozej niz w Pekinie)