Geoblog.pl    szpiinka    Podróże    Chiny    Jiuzhaigou National Park - dzien 2

Jiuzhaigou National Park - dzien 2

Chiny
Chiny, Jiuzhaigou Xian

Po sniadaniu u sympatycznego chlopaka, ktory pomogl nam znalesc hostel pierwszego dnia, ruszamy z buta na rozlewiska. Wczesniej kupujemy bilet na jutro na autobus do Chengdu - 4 miejsca z 6-ciu ostatnich ;). Do Parku docieramy w 15 minut. Tu okazuje sie, ze zakupiony wczoraj bilet na busa po Parku jest jednodniowy. Po chwili namyslu, kupujem kartonik. Park jest jednakl zbyt duzy, by na nogach dotrzec do miejsc, ktore chcemy jeszcze zobaczyc. Gdybysmy mieli wczoraj wiedze, jaka mamy dzisiaj, zaplanowalibysmy tarase tak by autobusem poruszac sie tylko pierwszego dnia. Dobrym rozwiazaniem jest zrobic gorne widelki pierwszego dnia, korzystajac z transportu a kolejnego, juz na nogach przejsc trase do widelek i spowrotem co wypelnia 2 pelne dni.
Dzisiaj, korzystajac z pieknej pogody spacerujemy do oporu. W buddyjskiej wiosce trafiamy do swiatyni, gdzie mniszka proponuje nam nocleg. Oficjalnie nie mozna spac na terenie parku, i w ostatnich godzinach, obsluga konsekwentnie zachcheca turystow do przemieszczania sie w kierunku wyjscia. Jesli jednak ktos podejmie ryzyko, moze sie uda. Polecam druga wioske na trasie autokaru. Na zakonczeniu glownej uliczki, po przejsciu bramy, stoi wspominana swiatynia.

Architektura na terenie parku i w regionie:

Buddyjskie wioski sa latwo rozpoznawalne w krajobrazie. Na tle gor i chat, z oddali mienia sie latwo widoczne kolorowe szarfy i sztandary, na ktorych wypisane sa teksty ze swietych buddyjskich ksiag. Najczesciej jest tych barwnych akcentow bardzo duzo. Ciezko sie pomylic.
Plan domu, zazwyczaj ustawiony jest na prostokatnym rzucie, ksztalcie litery "U" lub "L". Czesto budynki sa spore, dwopoziomowe. Uklad konstrukcyjny szkieletowy. Tradycyjne budownictwo jest drewniane i bardzo bogato zdobione. Zarowno jesli chodzi o detale, kolorystyke dobor motywow i tektonike elewacji. Panuje tu swoisty "horror vacui" (co doslownie znaczy - lek przed pustka) i jest tendecja, dazaca do zapelniania calej dostepnej powierzchni obiektu dekoracja, bez pozostawiania wolnego tla. Czesto budynki cofniete sa w parterze lub na pierwszym pietrze. Zawsze temu cofnieciu towarzysza kolumny. Na pierwsztm pietrze, tradycyjna balustrada stanowi jednoczesnie laweczke na calej dlugosci pietra. W podcieniach na parterze czesto spotyka sie modlitewne mlynki. Na dziedzincach pobielone stupy.
"Panele" wypelniajace przestrzen miedzy kolumnami, zdobione sa wymyslnymi wzorami przedstawiajacymi motywy z buddyjskich wierzen i historii - postacie, zwierzeta, motywy roslinne. Fryzy i gzymsy, bogato rozrzezbione we wzory geometryczne. Wnetrza rownie bogato zdobione. Dachy dwospadowe, pokryte dachowka ceramiczna.
Kolorystyka przez pomarancze, czerwienie, zolcie, roze, brazy i biele do zieleni i blekitow. W zasadzie cala gama.