Geoblog.pl    szpiinka    Podróże    Chiny    Xi'an - Dzielnica Muzulmanska i Mury Miejskie

Xi'an - Dzielnica Muzulmanska i Mury Miejskie

Chiny
Chiny, Xi'an
Przejechano 19008 km

Od rana zwiedzamy miasto w obrebie murow miejskich. Mijamy Bell Tower - symbol miasta - obszerna, przysadzista wieze, datowana na wczesna dynastie Ming (ok.1384r.), mieszczaca kilkadziesiat dzwonow odlanych w brazie. Przemierzamy North Street, by po chwili spacerowac uliczkami Muslim Quarter. Pomimo, ze zatloczona i dosc turystyczna - jak cale miasto - ma swoj urok. Dzielnica slynie z dobrego jedzenia. Wierze, bo uwielbiam kuchnie arabska. Probujemy z Dominika plaskie placuszki. Moj z ciasta polkruchego z dodatkiem galki muszkatalowej. Dominiki z maki kukurydzianej z warzywno-miesnym farszem.
Wchodzimy do kompleksu swiatynnego - Great Mosque. Na wejsciu dostaje chuste, do zakrycia ramion. Miejsce bardzo mi sie podoba, jest w nim harmonia i spokoj wynikajacy z uporzadkowanej, geometrycznej kompozycji. Kompleks, nie jest nachalnie odnowiony i plasticzkowo pokolorowany, jak wiele innych zabytkow w calych Chinach. Budynki zachowaly tu swoista patyne czasu, luszczaca sie zblakla farbe, strukture wyschlego drewna i autentycznosc ktora tak lubie. Widac, ze nie jest to relikt wylacznie turystyczny a ciagle zywe miejsce kultu. Na wejsciu natykamy sie na grupe muzlumanow - trwa ceremonia pogrzebowa. Spokojnie obchodzimy zdarzenie, by pobuszowac w glebi zalorzenia.
Meczet, ufundowany zostal w czasach Dynastii Tang tj. 742 n.e. Powierzchnia zabudowan to 13,000 metrow2 ( w tym budynki 6,000). Zalozenie, zostal zaprojektowane na rzucie prostakatnym z wydzielonymi czterema wewnetrznymi dziedzincami.
Spacerkiem, buszujemy pomiedzy dziedzincami. Wchodzac do kazdego pawilonu, przekraczamy wysoki prog - charakterystyczny dla tradycyjnego budownictwa. Jedynym miejscem, gdzie nie mamy wstepu jest pawilon modlitewny.
W drodze na Mury Miejskie, zagladamy do City God Temple Market. Tu ponownie, zaskakuja stare, nieodnowione budynki - az chce sie wyciagac aparat i robic dokumentacje...
Mury zdobywamy, wchodzac od zachodniej bramy miejskiej. Sa imponujace... i puste. Ludzi jest niewiele i najczesciej mijaja nas rowerzysci.
Fortyfikacja Xi'an, starozytnej stolicy Chin, reprezentuje najstarsze i najlepiej zachowane tego typu zalozenie w Chinach. Budowe, trwajaca cztery lata, rozpoczeto w 194 p.n.e. Obecnie, mury maja dlugosc 12 km, wysokosc 12 m i grubosc ok 15-18 m u podstawy.
Pierwsz odcinek pokonujemy pieszo, by pozniej skusic sie na wycieczke rowerowa wokol murow. Cala rowerowa eskapada, zajmuje nam ok poltorej godzny.

Koszty:

3 RMB - placek
286 RMB - bilet do Urumchi
40 RMB - wstep na mury
20 RMB - wypozyczenie roweru na 100min (wystarczajaco by zrobic rundke wokol murow)